Logo
Fornix.dk
View Categories

5. ansættelse: Neurologisk afdeling, Odense Universitets hospital

13

Beskrivelse af Neurologisk afdeling N, OUH

Neurologisk afdeling på OUH er Region Syddanmarks største neurologiske afdeling. Afdelingen har en række funktioner i hovedfunktionsniveau, regionsfunktionsniveau og højtspecialiseret niveau med ca. 25.000 ambulante besøg pr. år og ca. 2700 indlæggelser. Der modtages patienter fra hele Fyn og øerne. Afdelingen består af et akut sengeafsnit og et neurorehabiliteringsafsnit i Svendborg samt ambulatorieafsnit med patientbesøg og et afsnit til virtuelle kontakter og administration. Desuden har afdelingen et større klinisk neurofysiologisk afsnit og en demensklinik i Svendborg.

Neurologisk afdeling er normeret med 21 speciallæger og 6 professorer. Speciallægerne indgår i tilkaldevagt. Der er 15 læger i bagvagtslaget og 13 læger i forvagtslaget. Både forvagten og Bagvagten er toskiftet med speciallægevagt på tilkald om natten.

Organisation af specialer og faglige arbejdsfunktioner (funktionsbeskrivelse)

Inden din ansættelse hos os modtager du introduktionsmateriale om afdelingen. De første fem hverdage er afsat til introduktion med gennemgang af afdelingen, arbejdsopgaver, kliniske retningslinjer, IT-systemer, vejledning samt relevante neurologiske emner. Du har to følge-bagvagter hvor du går med en erfaren bagvagt samt en følge-dag med EVT-vagten, hvor du går med en speciallæge. I specialambulatorierne vil der være en særskilt introduktion til arbejdet inden du selvstændigt varetager opgaverne.

Din kliniske uddannelse, udvikling og oplæring indenfor de syv lægeroller #

Det er vores målsætning, at du i løbet af din ansættelse opnår bredde, dybde og selvstændighed i håndteringen af neurologiske patienter samt de arbejdsopgaver, som er knyttet hertil. Du vil løbende blive oplært i en struktureret tilgang til arbejdet. I den forbindelse er det vigtigt at understrege, at du selv har et ansvar for din egen læring. Det betyder, at du løbende skal reflektere over kvaliteten af din egen praksis. Din kliniske oplæring foregår ved supervision, vejledning og ved drøftelse af kliniske problemstillinger med dine kolleger og din hovedvejleder. Derudover er der læringsværdi ved de mange mono- såvel som tværfaglige konferencer internt i afdelingen samt med samarbejdspartnere fra de øvrige afdelinger på OUH. Endvidere er der læringsmuligheder ved de mere formelle uddannelsesseancer, der afholdes om morgen. Eksempelvis vil kompetencen II-23 kunne opnås ved din fremlæggelse til fredagsklinik, onsdags- eller torsdagsundervisningen. Selvstudium er helt afgørende for at opnå kendskab til specialets teoretiske fundament, og det forventes, at du er aktivt opsøgende for at styrke din teoretiske viden både generelt og i særdeleshed i relation til de sygdomme og patientcases, som du præsenteres for gennem dit kliniske arbejde.

Kompetencevurdering foregår konkret ved observation ved patientkontakter, konferencer og undervisning samt ved gennemgang af tilsyn og patientcases. Metoderne omfatter evalueringsskabelon og sen Mini-CEX, kompetencekort, audit og case-baseret diskussion. Der skelnes mellem en formativ og summativ kompetencevurdering. Førstnævnte er en vurdering til identifikation af potentielle indsatsområder, mens en summativ kompetencevurdering er en egentlig godkendelse af kompetencen. Vi anbefaler, at du løbende træner dig i færdighederne gennem en formativ kompetencevurdering.

Formålet med kompetencevurdering er i fællesskab, at du opnår sikkerhed for og tillid til dit vidensniveau og dermed grundlaget for, at du kan træffe kompetente kliniske beslutninger. Vi sikrer, at minimumskravene i målbeskrivelsen er opfyldt, og dermed at kvaliteten og sikkerheden i din patientbehandling er i orden. Vi skaber rammerne for, at du kan opnå en systematisk og rationel oplæring samt udvikling i dine kompetencer, at du kan vurdere kvaliteten af din egen praksis, og at du kan tage initiativ til forbedringer gennem en formativ vurdering af dine kompetencer.

I uddannelsesprogrammet er de enkelte kompetencer inddelt i lægerollen medicinsk ekspert/lægefaglig samt i de øvrige lægeroller. I dit generelle uddannelsesprogram er lægerollerne beskrevet. Nedenfor er dog anført en kort gennemgang af de syv lægeroller:

  • Medicinsk ekspert / lægefaglig: Styre og mestre patientkonsultation, diagnostisk undersøgelse og behandling / procedure og opfølgning, herunder inddragelse af patientens ønsker, forståelse og livssituation. Applicere etiske principper i daglige problemstillinger.
  • Kommunikator: Mestre mundtlig og skriftlig kommunikation med patienter og pårørende, herunder kunne varetage den vanskelige samtale og svære besked. Mestre mundtlig og skriftlig kommunikation med samarbejdspartnere og mestre korrekt journalføring og anvende IT-systemer.
  • Samarbejder: Forhandle fælles agenda eller behandlingsplan med patienten og bidrage til, at patienten kan tage vare på egen behandling (blive ekspert i egen sygdom) og eget helbred. Arbejde sammen med relevante parter i afvikling af stuegang, ambulatorium, overflytning, indlæggelse og udskrivning af en patient. Arbejde sammen med andre faggrupper og andre specialer.
  • Leder / administrator / organisator: Administrere egen tid og opgaver. Arbejde struktureret, prioritere opgaver og tage beslutninger, dvs. lede i forbindelse med akutte situationer, lede stuegang, ambulatorium og vagtarbejde. Kunne påtage sig lederrollen og kende til forhold af betydning for succesfuld ledelse af teams. Indberette utilsigtede hændelser (UTH) og bivirkninger
  • Sundhedsfremmer: Varetage patientuddannelse, herunder at holde fokus på patientcompliance. Vejlede og rådgive vedrørende sundhed og sygdom.
  • Akademiker / forsker / underviser: Anvende bedste praksis, herunder følge retningslinjer og instrukser. Opsøge ny viden ved kritisk vurdering af videnskabelige artikler, journal club, eller deltagelse i konferencer. Vejlede og supervisere lægestuderende og læger.
  • Professionel: Sige fra og søge råd når egen kompetence ikke er tilstrækkelig. Følge op på arbejdsopgaver såsom sikring af svar til patienter og kolleger.

Organisation af arbejdsfunktioner #

Du vil i løbet af din ansættelse varetage bagvagtsfunktion, tilsyn, stuegang på neurologisk sengeafsnit, samt være tilknyttet specialambulatorier, hvor fordelingen afhænger af dit specifikke hoveduddannelsesforløb. På den måde sikres en sammenhæng mellem dit uddannelsesprogram og dine arbejdsopgaver. Eksempelvis vil opnåelse af kompetencen Ic-14 kunne ske i Neuromuskulær Klinik eller ved stuegang. Kompetencen II-19 kan opnås i et specialambulatorium, der udover Neuromuskulær Klinik omfatter MS-Klinikken, Hovedpine/neuroonkologiklinikken, Bevægeforstyrrelsesklinikken, cerebrovaskulærklinikken, søvnklinikken, eller Epilepsiklinikken. Arbejdsplanen – som omfatter 14 uger ad gangen – sikrer kontinuitet i din uddannelse. I dine stuegangsperioder vil blive tilknyttet sengeafsnittet med konsekutive stuegangsdage. Når du har bagvagt og går stuegang, vil der altid være speciallægesupervision, som fungerer som din daglige klinisk vejleder.

  #

Den individuelle uddannelsesplan og vejledning #

For at understøtte din uddannelse får du tildelt en hovedvejleder inden du begynder. Der skal afholdes mindst tre og gerne flere samtaler med din hovedvejleder. Ved alle samtaler skal du udarbejde en individuel uddannelsesplan. Denne uddannelsesplan fungerer som dit personlige redskab som skal understøtte din læringsproces, øge din motivation og fokus for læring, integrere teori og praksis og dermed sætte dig i centrum for din proces i at blive speciallæge i neurologi. Med andre ord at hjælpe dig til at strukturere din løbende kompetenceudvikling.

Uddannelsesplanen skal indeholde en helt konkret beskrivelse af, hvilke kompetencer du skal fokusere på at opnå i den kommende periode, hvor de skal opnås og hvordan de skal evalueres og af hvem.

I uddannelsesplanen kan du også beskrive særlige uddannelsesbehov eller interesser samt en vurdering af hvordan de kan tilgodeses. Ved den efterfølgende vejledersamtale følges der op på, om uddannelsesplanen er opfyldt. I den sammenhæng er det vigtigt, at du løbende reflekterer over din læringsproces og indfører dette i din aktuelle uddannelsesplan. Vejledersamtalerne aftales i god tid i forvejen, så samtalerne kan planlægges i eksempelvis de ambulante programmer. Samtalerne afvikles indenfor den almindelige arbejdstid. Husk altid at sende en kopi af din uddannelsesplan til den uddannelsesansvarlige overlæge.

Oversigt over formelle uddannelsesseancer #

Vi forventer, at du aktivt deltager i vores formelle uddannelsesseancer, som er skemalagt. For en kort beskrivelse se nedenfor. Planen over morgenundervisning udsendes på mail.

Forskning på morgenkvisten – hver tirsdag kl. 8.15 til 8.30. Gennemgang af de nyeste forskningsresultater produceret fra Neurologisk afd. N. Præsenteres ved professorer, ph.d.-studerende, øvrige forskningsaktive yngre læger. Målgruppe: Alle læger.

Onsdagssundervisning – hver onsdag kl. 8.30 til 9.15. Foredrag ved intern eller ekstern oplægsholder.  Planlægges af uddannelseskoordinerende yngre læger Ulrik Sodemann. Målgruppe: Alle læger. 

Torsdagsundervisning – hver torsdag kl. 8.15 til kl. 8.55. Foredrag ved uddannelseslæge indenfor planlagt emne. Roterer månedligt mellem hvert subspeciale ved valgt af overordnet tema. Planlægges af uddannelseskoordinerende yngre læger Line Marie Buch Kristensen. Målgruppe: Uddannelseslæger.

Fredagsklinikken – fredag i ulige uger kl. 8.15 til 8.55. Gennemgang af klinikpatient fra sengeafsnittet ved uddannelseslæge superviseret ved professor Morten Blaabjerg. Planlægges af uddannelsesansvarlige overlæge. Målgruppe: Uddannelseslæger.

Uddannelsestavlemøde – fredag i lige uger kl. 8.15 til 8.55. Møde mellem uddannelseslæger og uddannelsesansvarlige overlæge med gennemgang af planlagte og opnåede kompetencer. Planlægges af uddannelsesansvarlige overlæge Helle Hvilsted Nielsen og uddannelseskoordinerende yngre læger Peter Nørregaard Hansen. Målgruppe: Uddannelseslæger.

3. Læringsstrategier og metoder til kompetencevurdering #

3.1

Kompetencekort og vejledninger ligger på specialets hjemmeside (www.neuro.dk: evalueringsskabelon, Mini-Cex, Kompetencekort 1-5, 360 graders evaluering og patientliste). De vil løbende blive opdateres på udformning, men skal altid understøtte de beskrevne kompetencer og metoder. Der skelnes mellem formative kompetencevurdering, der er en vurdering med henblik på at identificere indsatsområder i læringen og summativ kompetencevurdering, der er en egentlig standpunktsvurdering/godkendelse. Valg af læringsstrategier er valgfri for den enkelte afdeling, men kompetencevurderingsmetode er obligatorisk.

Evaluering af den medicinske ekspertrolle foretages på to niveauer: 1. Tidligt i forløbet svarende til rutineret forvagt (1. og 2. år) 2. Sent i forløbet svarende til speciallægeniveau (3. og 4. år)

Evalueringsskabelon anvendes som checkliste, og Mini-CEX definerer det ønskede faglige niveau på en 9punkts skala og er god til at verificere læringsprogression.

Direkte observation med brug af kompetencekort. En ældre og yngre læge arbejder sammen og bør udgøre rygraden i vurderingen af uddannelseslægen kompetencevurderingen kan foregå ad hoc, f.eks. under stuegang eller vagtarbejde, eller mere planlagt f.eks. i ambulatoriet eller ved klinikdemonstration.

Helhedsvurderingen 360º feedback er en kvalitativ feedback fra 10-12 personer fra flere forskellige faggrupper samt en selvevaluering. Vejleder samler svarerne og giver feedback. Den skal foretages to gange: 1. Tidligt i forløbet svarende til rutineret forvagt (1. og 2. år) 2. Sent i forløbet svarende til speciallægeniveau (3. og 4. år)

Audit er en gennemgang af et antal af uddannelseslægens patientforløb (f.eks. dagens patienter i specialambulatorium eller en gruppe patienter med fælles problemstilling) og vurdere journalernes kvalitet ud fra i forvejen definerede kriterier.

Case-baserede diskussion indebærer, at den kliniske vejleder via samtale med og spørgsmål til uddannelseslægen tager udgangspunkt i journalnotater og/eller uddannelseslægens oplevelser i forhold til en relevant problemstilling.

Patientlisten sikrer tilstrækkelig faglig bredde og erfaring suppleres ovennævnte kompetencevurdering med en patientliste. Den uddannelsessøgende skal opbevare dokumentation (i anonymiseret form) for kontakten med den pågældende patient i form af journal, tilsyn m.v. Den uddannelsessøgende skal for hver enkelt patient reflektere over hvad han eller hun har fået ud af den pågældende case og hvilke nye faglige spørgsmål dette har affødt.

Supplerende læsning: Kompetencevurderingsmetoder – en oversigt. Sundhedsstyrelsen 2013

Afdelingerne kan, hvis relevant, indsætte lokale link, hvis der særlig lokal tilpasning af metoder til kompetencevurdering.

3.2 Obligatoriske kurser og forskningstraening #

Kurser i hoveduddannelsen
Link til A-kurser: A-kurser
Link til SOL 1: SOL 1
Link til SOL 2: SOL 2 gennemføres centralt med tilmelding via Sundhedsstyrelsen
Link til SOL 3: SOL 3
Link til forskningstræning: forskningstræning

3.3 Plan for kompetenceudvikling og kompetencegodkendelse #

Nedenfor kan du se en oversigt over hvilke kompetencer du skal erhverve dig, hvor de opnås og bedømmes samt hvem der er ansvarlig for evalueringen. Der er foretaget en opdeling i lægerollen medicinsk ekspert/lægefaglig og i de øvrige seks lægeroller i henhold til målbeskrivelsen.

De forskellige kompetencekort (KK1-5), evalueringsskema, mini-CEX og patientlister kan tilgås på neuro.dk:  Hoveduddannelsen – kompetencekort mv. – Dansk Neurologisk Selskab

Medicinsk ekspert/lægefaglig i neurologi på sent niveau, jvf. målbeskrivelsen

  Mål nr.    Kompetence  Konkretisering af kompetence    Lægerolle  Funktion/team hvor kompetencen opnås og bedømmes      Kompetence-vurderingsmetode
           Mål: At kunne varetage patientforløb med følgende hovedsymptom  Eksempler på objektive fund eller væsentlige anamnestiske oplysninger Eksempler på diagnoser     Læringsstrategi  Ansvarlig for vurdering
  Ic-1  Bevidsthedsændring  Ændring i bevidsthedsindhold (konfusion) Ændret bevidsthedsniveau F.eks.: Organisk psykosyndrom Metabolisk coma Øget intrakranielt tryk Encephalitis Hjernedød    Medicinsk ekspert/lægefaglig  Vagt, stuegang   Klinisk arbejde, selvstudium, bedside vejledning og supervision  Evalueringsskabelon Mini-CEX   Kliniske vejledere
  Ic-2  Anfaldsfænomener  Kramper +/- ændring i bevidsthedsniveau Simple og komplekse fokale anfald Synkope F.eks.: Epilepsi Nedsat cerebral perfusion PNES (psychogenic non-epileptic seizures)        Medicinsk ekspert/lægefaglig  Vagt, stuegang   Klinisk arbejde, selvstudium, bedside vejledning og supervision  Evalueringsskabelon Mini-CEX   Kliniske vejledere
  Ic-3  Søvnproblemer  Hypersomni Natlige anfald og adfærdsændringer F.eks.: Narcolepsi REM sleep behaviour disorder Søvnapnø NREM parasomni                        Medicinsk ekspert/lægefaglig  Søvnambulatorie / neurofysiologisk afsnit Samtale med professor CB   Klinisk arbejde, selvstudium, bedside vejledning og supervision  Evalueringsskabelon Mini-CEX   Professor CB, neurofysiologer
  Ic-4  Hukommelsesproblemer og andre klager vedrørende personlighedsændringer, opfattelses- og erkendelsesevne  Amnesi Anomi Dyskalkuli Agnosi Adfærdsændringer Ændret abstraktionsevne Rum-/retningsforstyrrelse Apraksi Neglect/inattention F.eks.: Neurodegenerative sygdomme Apopleksi Postcommotionelt syndrom Normaltryks hydrocephalus Transitorisk global amnesi    Medicinsk ekspert/lægefaglig  Vagt, stuegang, ambulatorie (fx Cerebrovaskulært, MS)   Klinisk arbejde, selvstudium, bedside vejledning og supervision  Evalueringsskabelon Mini-CEX   Kliniske vejledere
  Ic-5  Sprog og taleforstyrrelse  Afasi Dysartri Dysfoni F.eks: Apopleksi Amyotrofisk lateral sclerose Myastenia gravis Neurodegenerative sygdomme    Medicinsk ekspert/lægefaglig  Vagt, stuegang, ambulatorie (fx bevægeforstyrrelser, cerebrovaskulært)   Klinisk arbejde, selvstudium, bedside vejledning og supervision  Evalueringsskabelon Mini-CEX   Kliniske vejledere
  Ic-6  Synsforstyrrelser  Hemi-/kvadrantanopsi/bitemporalt synstab Monokulært synstab Stasepapil og papilatrofi Farvesynsændringer Scotomer F.eks.: Apopleksi Multipel sclerose Arteritis temporalis Idiopatisk intrakraniel hypertension Sinus trombose                                        Medicinsk ekspert/lægefaglig  Vagt, stuegang, ambulatorie (fx cerebrovaskulær, MS, hovedpine)   Klinisk arbejde, selvstudium, bedside vejledning og supervision  Evalueringsskabelon Mini-CEX   Kliniske vejledere
  Ic-7  Pupilændringer og dobbeltsyn  Anisokori Lysstiv pupil Adies pupil Relativ afferent pupildefekt Infranukleære eller nukleære øjenmuskelpareser Supranukleære øjenmuskelpareser Internukleær ophtalmoplegi Påvirkede sakkader Sakkader Square wave jerks Nystagmus F.eks.: Multipel sclerose Myasteni Atypisk parkinsonisme Cerebellare og vestibulære sygdomme Mononeuropatier Apopleksi    Medicinsk ekspert/lægefaglig  Vagt, stuegang, ambulatorie (fx MS, bevægeforstyrrelser, cerebrovaskulær)   Klinisk arbejde, selvstudium, bedside vejledning og supervision  Evalueringsskabelon Mini-CEX   Kliniske vejledere
  Ic-8  Føleforstyrrelser  Perifer symmetrisk/asymmetrisk fordelte fund Sensorisk ataxi Positiv Romberg Radikulære udfald Hemiforme og medullært fordelte fund l’Hermittes tegn F.eks.: Polyneuropati Mononeuropati Mononeuritis multiplex Bagstrengsaffektion Multipel sklerose Tværsnitssyndrom incl. Brown-Sequard syndrom Degenerative ryglidelser Paraneoplastisk syndrom    Medicinsk ekspert/lægefaglig  Vagt, stuegang, ambulatorie (fx neuromuskulær, MS)   Klinisk arbejde, selvstudium, bedside vejledning og supervision  Evalueringsskabelon Mini-CEX   Kliniske vejledere
  Ic-9  Kronisk episodisk hovedpine og ansigtssmerter  Monosymptomatisk hovedpine Hovedpine med ledsagesymptomer Ansigtssmerter F.eks.: Migræne Spændingshovedpine Klyngehovedpine Trigeminusneuralgi Medicininduceret hovedpine Idiopatisk intrakraniel hypertension Subduralt hæmatom                                                     Medicinsk ekspert/lægefaglig  Vagt, stuegang, ambulatorie (hovedpine)   Klinisk arbejde, selvstudium, bedside vejledning og supervision  Evalueringsskabelon Mini-CEX  
  Ic-10  Akut hovedpine  Temporal ømhed Stasepapil Diverse neurologiske symptomer Nakke- og rygstivhed F.eks.: Subarachnoidalblødning Meningitis CNS vaskulitis Glaucom Intracerebral blødning Sinustrombose    Medicinsk ekspert/lægefaglig  Vagt, stuegang, ambulatorie (hovedpine)   Klinisk arbejde, selvstudium, bedside vejledning og supervision  Evalueringsskabelon Mini-CEX  
  Ic-11  Smerter  Perifere Radikulære Centrale smerter Smerter fra bevægeapparat F.eks.: Polyneuropati Radiculopati Thalamisk smertesyndrom Spinalstenose Complex regional pain syndrome    Medicinsk ekspert/lægefaglig  Vagt, stuegang, ambulatorie (fx neuromukulær, MS)   Klinisk arbejde, selvstudium, bedside vejledning og supervision  Evalueringsskabelon Mini-CEX  
  Ic-12  Svimmelhed og balanceproblemer  Vertigo Nystagmus Positiv Dix-Hallpike’s manøvre Høretab Hjertearytmi, puls Ortostatisk blodtryksfald Positiv Romberg Sensorisk ataxi F.eks.: Polyneuropati Vestibulære sygdomme Multipel sklerose Neurodegenerative lidelser Autonom dysfunktion    Medicinsk ekspert/lægefaglig  Vagt, ambulatorie, stuegang (fx neuromukulær, MS)   Klinisk arbejde, selvstudium, bedside vejledning og supervision  Evalueringsskabelon Mini-CEX  
  Ic-13  Kraftnedsættelse I (1.motorneuron)  Spastisk hemiparese Tetraparese, paraparese Spasticitet Hyperrefleksi F.eks.: Apopleksi Rumopfyldende processer, intrakranielt og spinalt Multipel sklerose Transversel myelit Tværsnit Amyotrofisk lateral sklerose Hereditær spastisk paraparese Locked-in syndrom Central pontin myelinolyse      Medicinsk ekspert/lægefaglig  Vagt, stuegang, ambulatorie (fx cerebrovaskulær, MS)   Klinisk arbejde, selvstudium, bedside vejledning og supervision  Evalueringsskabelon Mini-CEX  
  Ic-14  Kraftnedsættelse II (2.motorneuron)  Slappe pareser Hyporefleksi Fascikulationer Atrofi Udtrætningsfænomener F.eks.: Polyneuropati Mononeuropati Critical illness polyneuropati/myopati Motorneuronsygdom Neuromuskulære transmissionsdefekter Myopati    Medicinsk ekspert/lægefaglig  Vagt, stuegang, ambulatorie (neuromuskulær)   Klinisk arbejde, selvstudium, bedside vejledning og supervision  Evalueringsskabelon Mini-CEX  
  Ic-15  Rystetendens og andre ufrivillige bevægelser  Hypokinesi Hyperkinesi: tremor, dystoni og spjæt (tics, chorea, myoklonier) Ataxi Rigiditet Påvirkede posturale reflekser F.eks.: Parkinsonisme Huntingtons chorea Tourette syndrom Essentiel tremor Spinocerebellare lidelser Dystonier Restless legs syndrome    Medicinsk ekspert/lægefaglig  Vagt, stuegang, ambulatorie (bevægeforstyrrelse)   Klinisk arbejde, selvstudium, bedside vejledning og supervision  Evalueringsskabelon Mini-CEX  

Målsætninger vedrørende subspecialiseret ambulatorium (søvnforstyrrelser, neuromuskulære sygdomme, ALS, myasteni og højt specialiserede funktioner inden for sklerose og bevægeforstyrrelser)

  Mål nr.        Kompetence    Konkretisering af kompetence  Lægerolle  Aktivitet/funktion hvor kompetencen opnås og bedømmes   Læringsstrategi    Kompetence-vurderingsmetode       Ansvarlig for vurdering  
  II-18  Kende og anvende etablerede regimer/instrukser for udredning, behandling og rehabilitering  Kende og anvende etablerede regimer/instrukser for udredning, behandling og rehabilitering i forbindelse med varetagelse af subspecialiseret neurologisk ambulatorium    Professionel  Specialeambulatorium   Klinisk arbejde  Audit   Hovedvejleder eller klinisk vejleder tilknyttet specialambulatorium
  II-19    Identificere og konferere afvigende problemstillinger i forhold til gængs behandling    Ved klinisk arbejde i et subspecialiseret neurologisk ambulatorium at være i stand til at vurdere sin grad af bekymring ved uklare kliniske tilfælde og sige fra, når opgaven overstiger egne begrænsninger  Professionel  Specialambulatorium     Klinisk arbejde Bedside vejledning og supervision Konferencer og undervisning        Audit 20 patienter   Hovedvejleder eller klinisk vejleder tilknyttet specialambulatorium    
  II-20  Udfærdige fem speciallægeerklæringer og/eller statusattester  Udfærdige fem speciallægeerklæringer og/eller statusattester i forbindelse med varetagelse af subspecialiseret neurologisk ambulatorium  Samarbejder Kommunikator Pofessionel  Specialambulatorium (fx MS, epilepsi)     Klinisk arbejde  Audit af 5 erklæringer/attester   Hovedvejleder eller klinisk vejleder tilknyttet specialambulatorium
  II-21  Vejlede neurologiske patienter om specielle forhold: erhverv, kørekort, serviceloven, patientforeninger Vejlede pårørende  Vejlede neurologiske patienter om specielle forhold: erhverv, kørekort, serviceloven, patientforeninger Vejlede pårørende i forbindelse med varetagelse af subspecialiseret neurologisk ambulatorium  Professionel Kommunikator  Specialambulatorium   Klinisk arbejde  Audit   Hovedvejleder eller klinisk vejleder tilknyttet specialambulatorium  

360º evaluering foretages efter 6 mdr.

15 patienter på patientlisten Id-1