Plan for kompetenceudvikling og kompetencegodkendelse #
Kompetencemålene, der skal vurderes og godkendes, er anført i målbeskrivelsen, hvor der angives forslag til læringsmetoder for hver enkelt kompetencevurdering. Målbeskrivelsen indeholder desuden en generel beskrivelse af lærings- og vurderingsstrategier.
Kort beskrivelse af lærings metoder samt hvordan de anførte kompetencevurderingsmetoder skal anvendes på det enkelte ansættelsessted #
Læringsmetoder #
(se målbeskrivelsen for definition af metoderne).
Læringen i neurologi tager på afdelingen udgangspunkt i en kombination af læsning og formaliseret undervisning i kombination med instruktion og vejledning. Der søges at skabe fokus på den uddannelsessøgendes handling, tænkning og refleksion.
Læringsmetoderne tager udgangspunkt i det daglige kliniske arbejde med patienter på sengeafdelingen, i ambulatorierne og team i kombination med struktureret skemalagt konferencer og undervisning.
I-lægen varetager under daglig supervision og vejledning af speciallæger alle lægelige opgaver
for afdelingens patienter og har vidtgående mulighed for selv at tilrettelægge sin tid til selvstudier. Afdelingen har vejledning, der fungerer som en trappetrinsordning, hvor man vejledes af mere erfarne kolleger og selv vejleder kolleger i læringslaget under ens eget niveau.
For den enkelte kompetence vælges der blandt de i målbeskrivelsen for introduktionsuddannelsen givne forslag til mulige læringsmetoder. I-læge har eget ansvar for at opsøge læringssituationer både i vagten og i dagtidsfunktion. Det er hovedvejleders opgave (på vegne af den uddannelsesansvarlige overlæge) efter behov at anvise andre mulige læringsmetoder, herunder selvstudium etc.
Det er I-lægens ansvar at tage initiativ til dette samt at medbringe de udfyldte kort til samtalerne med hovedvejleder.
Kompetencevurderingsmetoder #
De i målbeskrivelsen foreskrevne obligatoriske kompetencevurderingsmetoder følges. Mht godkendelse se venligst: www.uddannelseslaege.dk. Kompetencekort til introduktionsuddannelsen i neurologi- Introuddannelsen – kompetencekort – Dansk Neurologisk Selskab.
Obligatoriske kurser #
I introduktionsuddannelsen indgår kun de obligatoriske generelle kurser.
Kursus i klinisk vejledning. Vejlederkursus (videreuddannelsen-syd.dk). #
Uddannelsesvejledning #
Under ansættelsen skal der gives uddannelsesvejledning som anført i målbeskrivelsen
Der skal efter behov tilbydes karriere vejledning og hjælp til specialevalg. Den uddannelsessøgende yngre læge fører en logbog, og samler dokumentation for gennemførte uddannelseselementer i Porteføljen.
Kompetencerne i målbeskrivelsens er fordelt som beskrevet på https://uddannelseslaege.dk/.
Rækkefølgen i opnåelse af kompetencer kan variere ud fra lokale forhold. Dette koordineres ved den personlige uddannelsesplan, som udarbejdes i samarbejde med vejlederen på hver afdeling. Kopi sendes til uddannelsesansvarlig overlæge, der koordinerer med de øvrige uddannelsesansvarlige overlæger, således at man sikrer, at I-lægen ved afslutning af sin uddannelse har godkendt alle kompetencer.
Generelt er det I-lægens ansvar at sørge for at få dokumentation på sine opnåede kompetencer indenfor sygdomskategorierne på https://uddannelseslaege.dk/.
Evaluering af den lægelige videreuddannelse #
Det fremgår af Sundhedsstyrelsens bekendtgørelse nr. 1706 af 20.12.2006 om de regionale rådfor lægers videreuddannelse, at de regionale råd for lægers videreuddannelse skal sikre høj
kvalitet i den lægelige videreuddannelse (kap. 1, § 2). Til løsning af denne opgave har Rådet flere redskaber nemlig brugertilfredshed via yngre lægers evaluering af afdelingerne https://uddannelseslaege.dk/ og inspektorrapporter for alle afdelinger.
Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse i Videreuddannelsesregion Syd vil løbende følge disse evalueringer, ligesom det forventes, at de diskuteres i de regionale specialespecifikke uddannelsesudvalg.