Introduktionsuddannelsen foregår på Hjerne – og Nerve Sygdomme afdeling og ambulatorium, Sygehus Sønderjylland, Aabenraa. Uddannelsens varighed og indhold er beskrevet i målbeskrivelsen.
Der modtages patienter med samtlige neurologiske lidelser til indlæggelse eller akut/elektiv ambulant behandling efter forudgående visitation. Afdelingen har regionsfunktion indenfor: Multipel Sklerose (Sydjysk Skleroseklinik), Parkinson og Demens. Neurologisk afdeling er normeret til 5 Introduktionsstillinger (I-læge) og 2 Hoveduddannelses-stillinger (H-læge) til speciallægeuddannelsen i neurologi og 1 stilling til speciallægeuddannelsen i psykiatri. Afdelingen deltager aktivt og fortløbende i supervision, vejledning og undervisning af læger i speciallægeuddannelsen i neurologi og læger i sideuddannelsen til psykiatri. Alle afdelingens speciallæger har vejlederfunktion for de uddannelsessøgende.
Afdelingen for Hjerne- og Nervesygdomme har tilknyttet en forskningsansvarlig speciallæge, som driver forskning indenfor neurologiske sygdomme. Der er ansat lektorer på afdelingen samt ph.d.- studerende. Yngre læger anbefales at være forskningsaktive samt vejledes og hjælpes igennem forskningsprojekter.
Organisation af specialer og faglige arbejdsfunktioner (funktionsbeskrivelse) #
Den uddannelsessøgende I-læge vil ca. 1 måned inden opholdets start modtage e-mail fra afdelingen med informationsmateriale og vagtplan (med afsat tid til introduktionssamtalen).
Ved ansættelse i afdelingen introduceres alle nyansatte læger i de første 2 uger til arbejdsfunktionerne ud fra et individuelt tilrettelagt introduktionsprogram. I-læger vil blive tildelt en klinisk vejleder (speciallæge i neurologi) som varetager introduktionssamtale i de første 2 uger.
Arbejdsfunktionerne varetages med planlagt individuel supervision fra afdelingens speciallæger på sengeafdeling, specialambulatorier samt under vagten.
Stuegang #
I-lægen vil være tilknyttet sengeafdeling Hjerne- og Nervesygdomme. Stuegangen afvikles i cyklus på 1-2 uger, ca. hver 2. måned. Her er lægen tilstede i sengeafsnittet fra 08.30-15.24 og varetager selvstændigt stuegang under supervision fra den ansvarlige overlæge. Ved komplicerede patienter går I-lægen sideløbende stuegang med overlægen. Overordnet set vil der eksempelvis være tale om: opfølgning på udredning- og behandlingsplan, med evt. ændringer, opfølgning på svar på undersøgelser, deltagelse i TIK (Tværfagligt Integreret Konference) møder, arrangering af overflytninger, udskrivelser med udarbejdelser af epikriser og arrangering af ambulant opfølgning.
Kl. 11.30 afholdes der et ”Time out” møde, hvor der gives ultrakort rapport over udarbejdede behandlingsplaner på den enkelte patient med mulighed for konference med alle speciallæger som deltager i stuegang. Epikriser forfattet af I-læger, kan før afsendelse, godkendes af den ansvarlige superviserende overlæge. Kompetencer som medicinsk ekspert, professionel, kommunikation, samarbejde trænes her.
Ambulatorie #
I-lægen deltager i ambulatoriefunktion. Der ses både nyhenviste patienter til neurologisk forundersøgelse og kroniske neurologiske patienter i specialeambulatorier. Ved interesse har I-læger mulighed for at vælge subspeciale teams som er opdelt i følgende ambulatorier: almen neurologi, epilepsi -, parkinson -, TCI/apoplexi-, MS- tumor ambulatorium. Der vil være mulighed for at tilgodese særlige interesseområder. Efter morgenkonference får I- læge tildelt superviserende speciallæge med funktion i ambulatoriet. Der afsættes tre faste tider til supervision (08.30-09.00, 12.00-12.30 og 14.30-15.24) , hvor der ikke er sat patienter på programmet.
Vagtfunktion #
Vagtlaget består af en forvagt og en bagvagt/trombolysevagt (speciallæge i neurologi). I-lægen indgår som forvagt og har 24-timers tilstedeværelsesvagt. Forvagten varetager modtagelse af akutte patienter og deltager i stuegangsfunktion på neurologisk sengeafsnit i weekender og på helligdage. Der er mulighed for at følge bagvagten ved tilsyn og trombolysekald. Alle patienter kan konfereres med bagvagten under vagten. Bagvagten er fysisk til stede frem til kl. 16.00 og kan herefter kontaktes telefonisk.
Undervisning #
Konferencer #
Der afholdes en morgenkonference hverdage kl. 8 med mulighed for fremlæggelse af relevante kliniske problemstillinger og drøftelse med alle speciallæger. Der er rig mulighed for læring i forbindelse med den uddannelsessøgendes deltagelse i lægekonferencerne. Neurologisk forvagt fremlægger den mest interessante patient fra vagten –, fremviser svar på relevante undersøgelser inkl. CT/MR – billeder, fremlægger aktuelle anbefalinger/vejledninger for diagnostik og behandling af den omtalte sygdomsenhed. Hvis muligt præsenteres patienten personligt – til ”bedside” undervisning.
Kl. 08.15 og hver dag (udtagen onsdag) afholdes der røntgen- konference med mulighed for vurdering og drøftelse af sygdomshistorier sammen med alle speciallæger og neuroradiolog som gennemgår MR- og CT- billeder.
Formaliseret undervisning #
Undervisningsprogrammet udarbejdes af den uddannelsesansvarlige yngre læge sammen med den uddannelsesansvarlige overlæge og det tilstræbes, at der foreligger undervisningsprogram 1 måned i forvejen. Alle læger skal på skift stå for teoriundervisning.
Første mandag hver måned kl. 8.30 – neurologisk undersøgelse i praksis, 2 YL + speciallæge, ambulatorium stue 23.
Hver tirsdag umiddelbart efter morgenkonference præsenteres det på afdelingen af stuegangsgående speciallæge case of the week – ”bedside” undervisning.
Hver onsdag afholdes normalvis 45 minutters morgenundervisning. Undervisningen er delt op i teori og casepatient ofte med klinisk patientdemonstration.
Hver torsdag fra kl. 12.00-13.00 holdes der journal club.
I-læge skal under opholdet i afdelingen fremlægge mindst 3 relevante emner/artikler samt mindst 3 patientdemonstrationer.
Kurser og kongresser #
Den neurologiske I-læge har vejlederkursus som obligatorisk. Dette skal meddeles skemalæggere rettidigt. Fri til kurser/kongresser derudover (med/uden løn) skal aftales individuelt med afdelingsledelsen. Ved deltagelse i ovennævnte arrangementer forventes det, at den uddannelsessøgende efterfølgende formidler sin nyerhvervede viden, eksempelvis i forbindelse med afdelingens undervisningsanledninger.